world-asthma-day-412x318

Danas Global Initiative for Asthma obilježava Svjetski dan astme, tako da ću ovaj blog post posvetiti mojim sapatnicima. Astma je jedna široka tema, pa ću se ovaj put osvrnuti samo na jedan segment vezano za nju. Sa astmom se danas može sasvim normalno živjeti, ali zato je bitno da se vodi briga o prevenciji asmatičnih napada. Iz tog razloga važna  je okolina u kojoj asmatičar boravi. Ovdje ću postaviti neke savjete koje mogu biti od koristi za držanje astme pod kontrolom.

Kontrola alergija

Kožni prick test

S obzirom da je astma najčešće alergijske prirode, poželjno je da se uradi Prick kožni test na inhalacione alergene. Čitav postupak traje oko dvadesetak minuta, bezbolan je, čak i za one najmlađe. Da bi se dobili što vjerodostojniji rezultati, prije  testiranja ne treba koristiti antihistaminike (Pressing i dr.). Najčešći alergeni na koje se vrši testiranje su: kućna prašina (grinje), životinjske dlake, perje, biljna vlakna (pamuk,lan…), ambrozija, pelin, bagrem, razne gljivice i insekti. Pozitivni kožni test ne znači obavezno i alergiju, kao što je negativni ne isključuje, ali pomaže da se stekne neki uvid u to čega se treba čuvati. U tom smislu najnezahvalnija je alergija na grinje, s obzirom da su one svugdje prisutne i prosto je nemoguće izbjeći kontakt sa njima.

Smiju li se asmatičari baviti sportom?

Paul Scholes

Nasuprot nekim predrasudama, bavljenje sportom je preporučljivo ako je asmta pod kontrolom. Asmatičara ima i među vrhunskim sportistima. Jedan od njih je i  Paul Scholes, legenda Manchester Uniteda koji je odigrao oko 500 utakmica za klub i oko 100 za reprezentaciju.

Asmatičarima ne pogoduje niska koncentracija kiseonika u udahnutom vazduhu pa bi stoga trebali da izbjegavaju sportove poput ronjenja, padobranstva i sl. Ako astmu izaziva hladnoća, treba da izbjegavaju zimske sportove. Oni alergični na alergene iz prirode najbolje je da praktikuju sportove u zatvorenim prostorijama: košarka, odbojka, borilački sportovi i slični; dok oni alergični na kućnu prašinu treba što više vremena da provode napolje, pa se tako i kad je sport u pitanju preporučuju fudbal, tenis ili  vožnja bicikla. Sad bi neko mogao da dobaci iz publike: a šta da se preporuči npr. asmatičaru alergičnom na prašinu kad nađe djevojku koja je alergična na polen, a žele da treniraju zajedno? Neki šaljivdžija bi možda rekao da treba da nađe drugu djevojku, ali ja ću ipak preporučiti plivanje kao alternativu koja odgovara i jednima i drugima.

Prije fizičke aktivnosti je izuzetno važno da se ne preskoče vježbe zagrijavanja i da se nakon treninga ne prestane naglo sa fizičkom aktivnošću. Takođe, prije treninga (15-20 minuta) može se upotrijebiti salbutamol (Ventolin) 1-2 udaha ili eventualno kortikosteroid, oko čega bi prethodno trebali da se konsultuju sa ljekarom.

Kućni ljubimci

T_asthma_pet1

Ako imate kućne ljubimce, držite ih napolje ili bar van spavaće sobe. Kako životinjske dlake mogu biti okidač za astmu, preporučuju se ljubimci bez krzna, pa bi tako u obzir dolazile ribe, kornjače ili neki gmizavci, ako se ne plašite istih. S obzirom da su ipak najpoželjniji psi i mačke, onda je najbolje da budu tzv. ćelave mačke, a od pasa se kao najbolja varijanta spominju pudle, šnauceri i maltezeri. Spomenuću ovdje i neke nepoželjne “kućne ljubimce” koji takođe imaju uticaja na astmu, a to su bubašvabe. Ako ste ih primjetili negdje po kući, potrudite se da ne gomilate kartonske kutije, papirne kese, novine i sl, ne ostavljajte nepokrivenu hranu i neoprano suđe po kuhinji, poklopite kante za smeće i, po potrebi, na svakih nekoliko mjeseci uradite dezinsekciju i pritom izbjegavajte sprejeve.

Prilagođavanje životnog i radnog prostora asmatičarima (Asthma friendly environment)

odakle prijeti opasnost asmatičarima

Sami asmatičari i ljudi iz njihove okoline bi trebali da vode računa o prostorijama u kojiima asmatičar boravi. U svijetu danas postoje posebni programi ‘Asthma friendly school’ koji za cilj imaju da prostorije u kojima djeca borave veći dio dana učine što bezbjednijim i prilagode ih potrebama pacijenata sa astmom. Na tako nešto ćemo sačekati još neko vrijeme, ali postoje druge stvari koje se mogu uraditi u međuvremenu, barem što se tiče kućnih uslova.

Čišćenje

Ako vam se može, najbolje je da ostavite nekom drugom da to obavi, ali ako ste na primjer student, onda trebate zasukati rukave, jer iz iskustva znam da astma kao opravdanje ne prolazi kod cimera ili cimerke kao kod mame i tate. Najbolje je da izbjegavate korišćenje metli ili usisivača. Nije čak dokazana bitna razlika između običnih usisivača i onih koji koriste neke posebne filtere, zato je najbolje da se za čišćenje prašine koristi neka vlažna krpa i to bi trebalo učiniti bar jednom nedjeljno. Ako ste ipak prinuđeni da koristite usisivač, provjetrite prostoriju nakon toga, a ako koristite neka hemijska sredstva zaštite se maskom.

Vazduh

Pušenje je veliki neprijatelj asmatičara, pa u prostorijama u kojima oni borave nikako ne bi smjelo da se puši. Za grijanje ne bi trebalo koristiti kamine ili grijalice i termoakumulacione peći koje izduvavaju vazduh, a ako se koriste uređaji na gas, poželjno je da oni budu vani. Najbolje je zato koristiti električne ili druge radijatore. Klima uređaji takođe mogu biti rezervoari raznih čestica, pa se zato moraju redovno čistiti i s vremena na vrijeme mijenjati. Zbog polena je najbolje da prostorije provjetravate u večernjim satima (nivo polena je najviši u prijepodnevnim satima i poslije podne u periodu od 17 do 21 čas), a ako je problematičan kvalitet vazduha u smislu zagađenja, onda je najbolje da se to uradi u  ranim jutarnjim časovima. Spomenuću ovdje još i  jelke koje se unose za praznike. Najbolje je da budu vještačke zbog asmatičara a i zbog životne sredine.

Spavaća soba

Od namještaja treba koristiti onaj od drveta ili plastike, nikako namještaj presvučen tkaninom. Što se tiče jastuka i dušeka, najbolji su oni od sintetičkih hipoalergenih materijala. Mogu se koristiti jastuci punjeni pjenastom gumom, koje treba češće prati. Madrac i jorgane treba držati u navlakama, sa patent zatvaračima. Navlake prati bar jednom u dvije nedjelje u vrućoj vodi (preko 60 °C). Tepisi, staze i ćilimi su pravi magnet za prašinu tako da ih je najbolje ukloniti a podove po mogućnosti prekriti linoleumom i čistiti svaki dan mokrom krpom. Takođe, treba izbjegavati venecijanere i zavjese i umjesto njih koristiti plastične roletne. Ukoliko se zavjese ipak koriste, onda su poželjne one od lake sintetike i treba ih prati bar jednom u dvije nedjelje. Svu odjeća treba čuvati u ormanima, koji su zatvoreni. Izbjegavati slike na zidu, tapiserije i slične predmete. Tapeti takođe nisu poželjni.

Spavaću sobu treba držati urednom i sa što manje stvari u njoj. Namještaj treba čistiti redovno mokrom krpom, a knjige, cvijeće, igračke (naročito one plišane) i druge stvari koje nisu neophodne najbolje je držati u nekoj drugoj sobi i van domašaja kućnih ljubimaca. Problem mogu predstavljati plišane igračke bez kojih nekad mala djeca (a nekad, ruku na srce, i ona mnogo starija) ne mogu zaspati, a koje se zbog baterija ne smiju prati. U tom slučaju možete se poslužiti malim trikom (osim onog da ima 2 iste igračke) tako što ćete igračku staviti u plastičnu kesu i ostaviti bar 5 sati u zamrzivaču (smatra se da grinje ne mogu preživjeti preko 5 sati na temperaturi od 0 °C ili nižoj).

Vlaga je takođe na crnoj listi najgorih neprijatelja. Obratite pažnju na cijevi koje cure, slavine, krov; redovno očistite oluke na krovu. Kupatilo i podrum bi takođe trebalo da su dobro ventilisani. Redovno krečenje je poželjno i pažnju obratite na izbor farbi koje su bolje protiv vlage (za više informacija oko toga kosultujte vašeg molera ili građevinca).

Umjesto zaključka, APEL: posavjetujte se sa vašim ljekarom oko dodatne terapije za koju ste čuli da je dobra za astmu. Ako dođete u situaciju da vam razni nadriljekari, bioenergetičari, šamani, komšinica sa trećeg sprata i ko sve ne, preporuče bilo kakav lije zbog kojeg bi trebalo da prekinete sa terapijom koju vam je propisao ljekar, istog trenutka izađite iz te prostorije i prijavite slučaj nadležnima. Razumijem da su naročito roditelji u stanju sve da probaju za dobrobit svoje djece, i ja vam upravo iz tog razloga ovo govorim. Astma je hronično oboljenje i neće proći preko noći, budite strpljivi.

Korisni linkovi:

Na sajtu ‘Astma. Pobedi je.’ možete naći još korisnih informacija i savjeta: http://www.astma.rs/

Ako vam engleski ne predstavlja problem, onda vam može biti od koristi: http://www.asthma.org.uk/

Advertisements